Najlepsze witaminy i minerały dla włosów – jakie i gdzie ich szukać?

Aby włosy rosły piękne, zdrowe i mocne należy dostarczać im kompletu niezbędnych substancji, wpływających na ich kondycję i naprawiających mikrouszkodzenia w ich wnętrzu. Oprócz kultowej już keratyny, stanowiącej główny budulec włosa, potrzebują one odpowiednich witamin. To one zapewniają włosom moc, sprężystość i hamują wypadanie. Są w stanie odżywić pasma od samego korzenia i opóźniają ich starzenie. Jakie witaminy są najlepsze dla włosów?

Multiwitaminowy przewodnik po pięknym włosie – jakie witaminy i minerały są najlepsze?

  • witaminy z grupy B – jedne z najistotniejszych witamin dla włosów. Odpowiadają za ich prawidłowy wzrost i to właśnie niedobór witamin z grupy B przyczynia się do nasilonego wypadania pasm, a nierzadko nawet łysienia plackowatego. Witaminy B utrzymują również odpowiedni poziom melaniny i zapobiegają przedwczesnemu siwieniu pasm. Jedną z ważniejszych jest witamina B5 czyli kwas pantotenowy – buduje ona łodygę włosa i wzmacnia ją, by pasma nie niszczały w nadmiarze. Równie ważna w pielęgnacji włosów jest witamina B7, czyli po prostu biotyna – to właśnie ona odpowiada z akumulację cząstek siarki w macierzy włosa. Siarka jest ważnym budulcem włosa ponieważ tworzy w jego wnętrzu mostki siarczkowe utrzymujące włos w doskonałej formie.
  • witamina A – witamina A jest niezwykle istotna dla całego organizmu, ponieważ odpowiada z a odnowę komórek i usprawnia cykl ich regeneracji. Przyczynia się ona również do poprawnego wzrostu włosów i przyspiesza regenerację cebulek włosowych. Jednocześnie zabezpiecza pasma przed niszczeniem na skutek niekorzystnych czynników atmosferycznych.
  • witamina E – bardzo silny antyoksydant, który jest cenny nie tylko dla włosów ale i dla całego naszego organizmu. Zwalcza wolne rodniki spowalnia procesy starzenia się skóry i transportuje w głąb komórek szereg niezbędnych składników, odpowiadających za młodość i dobrą kondycję włosów i skóry. Jej niedobór powoduje rogowacenie i przedwczesne starzenie się skóry i wypadanie oraz osłabienie włosów. Niedobór witaminy E sprawia też, ze włosy wolniej rosną.
  • witamina C – doskonale dba o elastyczność włosy i jest drugim – po witaminie E – silnym antyoksydantem, który wymiata wolne rodniki i utrzymuje włosy i skórę w doskonałej kondycji. Wzmacnia włosy, zapobiega ich wypadaniu, przyspiesza wzrost i opóźnia siwienie. Jej niedobór ogranicza wchłanianie żelaza a ten pierwiastek jest równie cenny dla włosów.
  • żelazo – żelazo jest niezwykle istotne w pielęgnacji włosów, ponieważ dostarcza im odpowiedni ilości tlenu (jest odpowiedzialne za tzw. oddychanie komórkowe). Tlen jest niezwykle potrzebny dla prawidłowego funkcjonowania komórek i odpowiada za prawidłowy cykl wzrostu włosów. Żelazo utrzymuje mieszki włosowe w dobrej kondycji.
  • cynk – cynk jest istotnym dla włosów pierwiastkiem, ponieważ jest niezbędny dla prawidłowej syntezy białek, a głównym budulcem włosa jest keratyna (białko, które tworzy łuski na powierzchni włosa i ma bezpośredni wpływ na ich stan, wygląd oraz kondycje). Cynk ma wpływ na grubość i prawidłowy wzrost włosów.
  • jod – odpowiada za elastyczność włosów. Ponadto jego niedobór może prowadzić do problemów z tarczycą, a jej niepoprawne funkcjonowanie wpływa na pogorszenie się stanu włosów. Niedobór jodu sprawia, ze włosy stają się matowe, łamią się, kruszą i rozdwajają.
  • miedź – to ona odpowiada za prawidłową strukturę włosów i zapobiega przedwczesnemu ich siwieniu. Miedz ma tez bezpośredni wpływ na grubość i wytrzymałość włosów. Bez niej pasma stają się mniej sprężyste, przestają się układać i ciężko je zdyscyplinować.
  • siarka – jej niedobór objawia się wzmożonym łojotokiem i przetłuszczaniem się włosów. Siarka tworzy siarczkowe mostki w głębszych warstwach włosa i odpowiada za jego wzmocnienie oraz wytrzymałość. Bierze ona również udział w syntezie keratyny, czyli – wspomnianego już – głównego budulca włosów
  • selen – to istotny pierwiastek, ponieważ zapobiega utracie włosów; dobrze jest przyjmować większe dawki seleny w okresach zmiany pór roku, zwłaszcza w czasie wiosennego, sezonowego wypadania włosów, ponieważ to właśnie ten pierwiastek zapobiega sezonowej utracie i osłabieniu włosów
  • krzem – to pierwiastek, który jest podstawowym budulcem włosów i skóry; utrzymuje on dobrą elastyczność naskórka, dba o sprężystość pasm i zapobiega ich wypadaniu. Krzem zabezpiecza też pasma przed mechanicznymi uszkodzeniami i chroni przed niekorzystnym działaniem czynników atmosferycznych.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *