Twoja skóra jest tym, co jesz. Jak dieta wpływa na skórę?

Produkty, w które obfituje nasz jadłospis, przekładają się nie tylko na naszą wagę, lecz także na wygląd naszej skóry. Zazwyczaj gdy przechodzimy na dietę, chcemy wysmuklić sylwetkę i zapominamy o tym, że spożywanie jedynie potraw niskokalorycznych, czyli ubogich w tłuszcze, może pogorszyć kondycję naszej cery. W niniejszym artykule przestudiujemy poszczególne składniki pokarmowe i konkretne produkty spożywcze, aby odpowiedzieć na pytanie, jak dieta wpływa na skórę.

Nabiał a wygląd skóry

Wyeliminowanie białka z diety poprawia stan cery, a konkretnie zwalcza trądzik. Dzieje się tak prawdopodobnie dlatego, że mleko krowie zawiera testosteron i estrogeny. Oba te hormony przyczyniają się do nadmiernej produkcji, w dodatku gęstszego niż zwykle, sebum. To ostatnie, wraz ze złuszczonym martwym naskórkiem, zatyka pory i skutkuje powstawaniem wyprysków.

Owszem, jadłospis wolny od nabiału korzystnie wpływa na skórę, ale czym go zastąpić, aby nie odczuwać braku tego ‒ jednak podstawowego ‒ składnika pokarmowego? Na pewno nie mlekiem sojowym, które działa na skórę zwiotczająco, a tym samym prowadzi do przedwczesnego powstawania zmarszczek (to konsekwencja obfitego dosładzania mleka sojowego ‒ cząsteczki cukru wchodzą w reakcję z białkami, między innymi z kolagenem zawartym w skórze, co skutkuje ubytkiem elastyczności). Kolejnym niebezpieczeństwem płynącym z wyeliminowania z jadłospisu nabiału jest niedobór wapnia, co przekłada się na ubytek kości oczodołów, żuchwy i nasady nosa, a tym samym powoduje obwisanie znajdujących się na nich tkanek.

Jak zapobiec tym nieodwracalnym procesom? Mleko krowie należy zastąpić mlekiem migdałowym lub orzechowym, oczywiście niesłodzonym ‒ oba są bogate w wapń. Ponadto warto uzupełnić swój jadłospis o ryby ekologiczne, jaja, pełnoziarniste produkty zbożowe, warzywa kapustne, rośliny strączkowe, nasiona, orzechy i mleka roślinne.

Białko a wygląd skóry

Nadmiar białka w diecie może prowadzić do szarzenia, przesuszenia i przedwczesnego starzenia skóry. W dodatku produkty bogate w ten składnik pokarmowy, takie jak konserwy mięsne i rybne, zawierają także duże ilości histaminy, która przyczynia się do pękania naczynek oraz powstawania czerwonych plam na policzkach i rumienia.

Co zrobić, aby do tego nie dopuścić? Odwodniona skóra jest złakniona wody ‒ nie tłuszczów. Z tego powodu należy zastąpić emolienty serum i olejkiem z kwasem hialuronowym, a jadłospis uzupełnić o węglowodany złożone, na przykład produkty pełnoziarniste, komosę ryżową lub grykę, a także owoce i warzywa. Ponadto trzeba zwiększyć udział wody w diecie do dwóch, trzech litrów dziennie.

Produkty spożywcze na piękną skórę

Wiemy już, których składników pokarmowych i produktów spożywczych unikać, dlatego teraz warto się zastanowić, jaki jadłospis pozytywnie wpłynie na naszą skórę. W czołówce znalazły się kiszonki i produkty fermentowane, na przykład zsiadłe mleko, kefir lub jogurt (zapobiegają rozwojowi stanów zapalnych), a także prebiotyki zawarte między innymi w cebuli i jej krewniakach, roślinach strączkowych, pszenicy, owsie oraz bananach (podnoszą odporność).

Twoja skóra jest tym, co jesz, dlatego jedz zdrowo.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *